W zeszłym roku odwiedziliśmy Wielki Świat Techniki w Ostrawie. Wróciliśmy zachwyceni (przeczytacie o tym w moim pierwszym wpisie). Nie zdążyliśmy wtedy odwiedzić Małego Świata Techniki U6. Udało nam się to w końcu w miniony weekend – i znów było rewelacyjnie! Jedźcie tam koniecznie, na cały dzień i zobaczcie cały Świat Techniki w Dolnych Vitkowicach! To miejsce dobre dla każdego – dużego czy małego!

Co to takiego

Mały Świat Techniki to interaktywne centrum nauki. Mieści się w byłej centrali energetycznej. Podzielony jest na na osiem wystaw tematycznych inspirowanych tytułami książek Juliusza Verne’a. Możemy zobaczyć tam wynalazki techniki, od powstania silnika parowego aż do współczesności.

Nasze wrażenia

WOW! Tak właśnie było 🙂 Z radością, mnóstwem energii i uśmiechem na ustach wędrowaliśmy od eksponatu do eksponatu. A dosłownie chwilę wcześniej Bajtel padał z nóg zmęczony wędrówką po ZOO i nasycony pysznym czeskim obiadkiem. Cała senność przeszła mu gdy tylko znaleźliśmy się na terenie hali.

Przede wszystkim powala lokalizacja – o tym pisałam już przy okazji poprzedniego wpisu. Sam Mały Świat Techniki mieści się na terenie byłej centrali energetycznej i nadaje mu to wyjątkowego klimatu. Hala nie jest duża, ale eksponatów jest mnóstwo. Można się tu wiele dowiedzieć, wiele zobaczyć – całość nas powaliła. Pamiętam, że podobne wrażenia miałam po odwiedzeniu Świata Techniki.

Bajtel został zmierzony suwmiarką. Mógł sam się podnieść, a także podnieść mamę i tatę. Dosypał węgiel do pieca, obejrzał z bliska krosna i maszyny do szycia. Prowadził pociąg, autobus i auto (autobus najlepszy!), zatankował benzynę. Razem z nami wszedł nawet do łodzi podwodnej! Zobaczyliśmy stare maszyny, komputery i kamery. Zwiedziliśmy ekspozycję dotyczącą kolorów i dźwięku.

Ekspozycja jest różnorodna i bardzo ciekawa. Bardzo interaktywna. Nie spotkałam się jeszcze z niczym podobnym – Świat Techniki czy inne Centra Nauki zdecydowanie się różnią – tam większy nacisk kładziony jest na eksperymenty, tu na możliwość zobaczenia, dotknięcia, ruszenia i poznania wynalazków techniki.

Polecamy w 100%. Każdemu! O dowolnej porze roku 🙂 Najlepiej przyjechać do Dolnych Vitkowic na cały dzień i zwiedzić Świat Techniki, łącznie ze Światem Dzieci oraz Mały Świat Techniki U6. Do tego jeszcze można wejść na wieżę widokową 🙂

Kilka rad praktycznych

Adres: Vítkovice 3004, 703 00 Ostrava – Vítkovice
Witryna: https://www.dolnivitkovice.cz/pl/maly-svet-techniky-u6/
Facebook: https://www.facebook.com/DolniVitkovice/

INFO STYCZEŃ 2023:

Na stronie widnieje informacja, że trwa odnawianie ekspozycji i Mały Świat jest zamknięty. Zanim się tu wybierzecie sprawdźcie czy jest już otwarte!

Ceny biletów znajdziecie na stronie: TUTAJ. Bilet do samego Małego Świata to koszt dla dorosłego ok. 35 zł, a dla dziecka 28 zł. Za bilet łączony z Wielkim Światem Techniki zapłacicie odpowiednio niespełna 80 zł i 60 zł.

Mimo weekendu nie było tłumów i zwiedzaliśmy każdy eksponat spokojnie. Czasem trzeba było na coś poczekać, ale niedługo.

W Małym Świecie Techniki są toalety – zarówno przy wejściu jak i w środku. Przy wejściu na pewno znajduje się przewijak. Za to wyposażenie toalet w środku ekspozycji bardzo mnie rozbawiło 🙂 Widać panie nudzą się podczas mycia rąk, a panowie podczas… 🙂

W U6 jest także kawiarenka. Była pełna ludzi, widzieliśmy ciastka, napoje, jakieś deserki – ale nie skorzystaliśmy. Obok również znajduje się kawiarnia – prawdopodobnie z tym samym asortymentem. W Wielkim Świecie Techniki również. Nie da się tu raczej zjeść nic konkretnego.

Miejsc parkingowych jest sporo – są bezpłatne.

Napisane przez: Anuszka

W pobliżu

Świat Techniki u naszych sąsiadów