To był spontan! Rano rzuciłam – a może tak Ojców? Nie byłam tam z 15 lat! Krótkie pakowanie i pojechaliśmy 🙂 Oczywiście zapomnieliśmy bluz i długich spodni, bo przecież było upalnie! Nie zróbcie tego błędu co my 😉

Co to takiego

Ojcowski Park Narodowy to park narodowy o powierzchni 21,46 km², utworzony w 1956 roku. Znajduje się w województwie małopolskim. Znajdziemy w nim m.in. ruiny średniowiecznego Zamku w Ojcowie, zamek Pieskowa Skała, a przede wszystkim liczne skały (Brama Krakowska, Igła Deotymy, Maczuga Herkulesa, Łaskawiec, Panieńskie Skały, Rękawica, Skały Kawalerskie) oraz jaskinie turystyczne: Jaskinia Ciemna i Jaskinia Łokietka.

Nasze wrażenia

To była bardzo udana wycieczka. Pogoda dopisała, a widoki są naprawdę urzekające 🙂 Zaparkowaliśmy niedaleko Groty Łokietka i udaliśmy się najpierw tam. Spacer do samej jaskini jest bardzo krótki. Niestety nie wzięliśmy bluz, ale moich Chłopaków to nie powstrzymało 🙂 Ja poczekałam grzecznie przed wejściem 🙂 Bajtlowi bardzo się podobało, zwłaszcza, że spotkali nietoperza! Pani Przewodnik wspomniała, że spotkać je można na dwóch pierwszych wycieczkach, potem zazwyczaj się chowają.

Następnie niebieskim szlakiem przeszliśmy pod Bramę Krakowską i dalej do Jaskini Ciemnej. Tu mamy naprawdę wspaniałe widoki! Ja znów grzecznie poczekałam i pogrzałam się w słoneczku podczas gdy Mąż z Bajtlem poszli zwiedzać jaskinię. Wzięliśmy dla Bajtla czołówkę, co było dla niego sporą atrakcją 🙂 Sam szlak niebieski dosyć ostro biegł w dół. Bajtlowi na szlakach też bardzo się podobało, te w lesie były dla niego ciekawe, wspinał się na pniaki, chodził po kamieniach 🙂

Po tej wycieczce Bajtel był już dosyć zmęczony, ale ja ciągle głodna spaceru 😀 Czerwonym szlakiem ruszyliśmy w kierunku Ojcowa i zamku. Przy hodowli pstrągów zatrzymaliśmy się w jednej z knajpek i zjedliśmy całkiem smaczny obiad 🙂 Bajtel odpoczął i mogliśmy udać się w dalszą wycieczkę (choć jej część przebył na ramionach Taty 🙂 ). Czerwony szlak jest bardzo przyjemny, bo zacieniony, choć widoki są gorsze, niż gdybyśmy szli niebieskim.

Udaliśmy się na Zamek. Opłata jest niewielka, ale i niewiele jest do zwiedzania. Choć widok jest naprawdę piękny 🙂 Możemy też dowiedzieć się trochę o historii zamku.

EDIT 2023: Do 2019 r. do zwiedzania udostępniano jedynie pomieszczenie z niewielką historyczną ekspozycją w pomieszczeniu wieży bramnej, plac zamkowy ze studnią oraz wzgórze przed basztą obronną. Obecnie do zwiedzania oprócz dotychczasowych miejsc udostępniono basztę obronną oraz pomost widokowy (baszta do 2019 r. nie była udostępniana turystycznie). Dlatego też ceny za zwiedzanie zamku wzrosły.

Potem czarnym szlakiem udaliśmy się z powrotem na parking. Tu trochę się trzeba było namęczyć, bo część szlaku wiedzie pod górę. Ale mimo to spacer jest bardzo przyjemny 🙂 Bajtel część trasy spędził na barana, ale potem wymyśliliśmy zabawę w liczenie żuczków i to bardzo go zajęło 🙂

Przeszliśmy sumarycznie około 7 km (plus jaskinie), ale rozłożyło się to na kilka godzin, bo i nieszczególnie się spieszyliśmy 🙂 Na pewno tu jeszcze wrócimy, bo i sporo do zwiedzania nam jeszcze zostało (musimy pokazać Bajtlowi Maczugę Herkulesa).

Kilka rad praktycznych

Witryna: http://www.ojcowskiparknarodowy.pl/

Wstęp do Parku Narodowego jest bezpłatny. Zapłacimy za wstęp do jaskini i na zamek.

Jaskinia Łokietka czynna jest codziennie od połowy kwietnia do połowy listopada. Od kwietnia do sierpnia w godzinach 9-18.30, we wrześniu od 9 do 17.30, w październiku do 16.30, a w listopadzie do 15. Wejścia co 30 minut. Bilet normalny to koszt 30 zł, ulgowy to 15 zł. Dzieci do lat 3 nie płacą. Zwiedzanie odbywa się z przewodnikiem. Jaskinia jest oświetlona.

Jaskinia Ciemna czynna jest codziennie od końcówki kwietnia do połowy września. Czynna w godzinach 10-16. Wejścia o pełnych godzinach. Spod kasy trzeba podejść do jaskinii – około 15 minut. Bilet normalny to koszt 20 zł, ulgowy to 10 zł. Dzieci do lat 3 nie płacą. Zwiedzanie odbywa się z przewodnikiem przy świetle latarek i świeczek.

W obu jaskiniach panuje temperatura około 8 stopni (niezależnie od pory roku), może być mokro i ślisko. Zwiedzanie każdej z nich trwa około pół godziny.

Ruiny Zamku w Ojcowie czynne są codziennie od kwietnia do października – w kwietniu i wrześniu od 9 do 16, od maja do sierpnia do 17, w październiku do 15. W niedzielę i święta od maja do października godziny otwarcia wydłużają się o godzinę. W pozostałe miesiące zamek można zwiedzać w weekendy i święta od 10 do 15. Bilet normalny to koszt 22 zł, ulgowy to 11 zł. Dzieci do lat 3 nie płacą.

Jeśli jedziecie samochodem możecie zaparkować tam gdzie my, czyli tutaj. Za cały dzień zapłaciliśmy 8 zł. Na parkingu można kupić jakieś przekąski czy lody, jest też toaleta. Jest jeszcze parking pod zamkiem w Ojcowie (tutaj) – koszt zostawienia samochodu to 20 zł oraz parking Złota Góra – 12 zł za dobę. (Ceny parkingów z 2019 roku)

W samym Ojcowie znajdziemy miejsce, aby zjeść. Jest tu hodowla pstrąga, można zjeść smaczną rybę, ale nie tylko – wybór jest spory. Są też lody. Bliżej zamku też zjemy obiad czy coś słodkiego.

Na szlakach są toalety, m.in. przy kasie do Jaskini Ciemnej. Koszt to 2 zł – toaleta jest automatyczna, potrzebujemy więc drobnych. Jest czysto.

Napisane przez: Anuszka

W pobliżu

Skały, potok, geopark i plac zabaw

17 września 2020
10.44km

To nie precel, to nie bajgiel, to…