Oj, dużo ostatnio siedzenia w domu i bardzo daje mi się to we znaki. Postanowiliśmy wyruszyć na jakąś wycieczkę z prawdziwego zdarzenia – i padło na Wieliczkę. Grupy są małe i czuliśmy się na wyprawie całkiem bezpiecznie, jak na te nieszczęsne czasy. Jeśli Wy lub Wasze (starsze) dzieci jeszcze tu nie byliście – ubierajcie wygodne buty i ruszajcie!

Co to takiego

“Wieliczka” to kopalnia soli kamiennej, w Wieliczce pod Krakowem. Została wpisana w 1978 roku na Pierwszą Listę Dziedzictwa UNESCO. Na trasie turystycznej zwiedzający dochodzą na głębokość 135 metrów i pokonują około 3,5 km trasę.

Nasze wrażenia

To była fajna wyprawa i wszyscy wróciliśmy z niej zadowoleni. I to nie tylko dlatego, że wreszcie wyrwaliśmy się z domu 😉 Wieliczka jest niesamowita, możemy zobaczyć tu kalafiory soli (Bajtel był zachwycony), solne rzeźby czy ogromne komory.

Na sam początek musimy zejść schodami w dół, jest ich naprawdę mnóstwo! Ogólnie wycieczka jest dość męcząca, bo poruszamy się w szybkim tempie z niewieloma przerwami przez około 2,5 godziny. Na koniec (w Muzeum Żup Krakowskich) Bajtel powoli miał już dość. Zwiedzało z nami też młodsze (na oko 4 letnie) dziecko i pod koniec jego mama musiała go wziąć na ręce. Ja też czułam tę wycieczkę wieczorem w nogach 😀

Niestety, choć nasz przewodnik był bardzo miły, mówił dosyć cicho, a przyłbica nie pomagała 😉 Nie wszystko więc słyszeliśmy. Ale i tak mieliśmy okazję dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy. Bajtlowi podobały się przeciągi, wspomniane wcześniej kalafiory, sól którą podświetlaliśmy latarką czy makieta Wieliczki. Było też kilka miejsc multimedialnych. Na nas największe wrażenie robiły podziemne widoki i ogromne komory. Wyjazd na powierzchnię piętrową windą był dla wszystkich fajnym przeżyciem 🙂

Kilka rad praktycznych

Adres: Trasa Turystyczna: Szyb Daniłowicza ul. Daniłowicza 10,  Wieliczka
Trasa Górnicza: Szyb Regis, pl. Kościuszki 9, Wieliczka
Witryna: https://www.kopalnia.pl/
Facebook: https://www.facebook.com/kopalniawieliczka

Trasa Turystyczna czynna jest od 09:00 do 17:00, a zwiedzanie w polskojęzycznej turze odbywa się możliwie na bieżąco. Bilet normalny kosztuje 82 złotych, ulgowy dla dzieci i młodzieży 62 złotych, dla studentów i seniorów 72 złotych, a bilet rodzinny (2+2) 238 złotych. Dzieci do 4 roku życia nie płacą. Bilety można kupić online lub w kasie. W cenie biletu można robić zdjęcia.

Przy kopalni znajduje się płatny parking (20 złotych w 2021 roku). W weekend możecie bezpłatnie zaparkować na Rynku w Wieliczce, skąd dojdziecie w 5 minut spacerkiem. W tygodniu za parkowanie przy Rynku trzeba zapłacić.

Zwiedzanie trwa około 2,5 godziny. Przed wejściem, a także na trasie znajdują się toalety. Przed wejściem można kupić jedzenie, restauracja w Wieliczce jest obecnie nieczynna, ale w trasie można kupić coś drobnego do zjedzenia. Są też dostępne punkty z pamiątkami.

Temperatura w kopalni jest stała, wynosi około 17-18 stopni Celsjusza.