To był spontan! Rano rzuciłam – a może tak Ojców? Nie byłam tam z 15 lat! Krótkie pakowanie i pojechaliśmy 🙂 Oczywiście zapomnieliśmy bluz i długich spodni, bo przecież było upalnie! Nie zróbcie tego błędu co my 😉

Co to takiego

Ojcowski Park Narodowy to park narodowy o powierzchni 21,46 km², utworzony w 1956 roku. Znajduje się w województwie małopolskim. Znajdziemy w nim m.in. ruiny średniowiecznego Zamku w Ojcowie, zamek Pieskowa Skała, a przede wszystkim liczne skały (Brama Krakowska, Igła Deotymy, Maczuga Herkulesa, Łaskawiec, Panieńskie Skały, Rękawica, Skały Kawalerskie) oraz jaskinie turystyczne: Jaskinia Ciemna i Jaskinia Łokietka.

Nasze wrażenia

To była bardzo udana wycieczka. Pogoda dopisała, a widoki są naprawdę urzekające 🙂 Zaparkowaliśmy niedaleko Groty Łokietka i udaliśmy się najpierw tam. Spacer do samej jaskini jest bardzo krótki. Niestety nie wzięliśmy bluz, ale moich Chłopaków to nie powstrzymało 🙂 Ja poczekałam grzecznie przed wejściem 🙂 Bajtlowi bardzo się podobało, zwłaszcza, że spotkali nietoperza! Pani Przewodnik wspomniała, że spotkać je można na dwóch pierwszych wycieczkach, potem zazwyczaj się chowają.

Następnie niebieskim szlakiem przeszliśmy pod Bramę Krakowską i dalej do Jaskini Ciemnej. Tu mamy naprawdę wspaniałe widoki! Ja znów grzecznie poczekałam i pogrzałam się w słoneczku podczas gdy Mąż z Bajtlem poszli zwiedzać jaskinię. Wzięliśmy dla Bajtla czołówkę, co było dla niego sporą atrakcją 🙂 Sam szlak niebieski dosyć ostro biegł w dół. Bajtlowi na szlakach też bardzo się podobało, te w lesie były dla niego ciekawe, wspinał się na pniaki, chodził po kamieniach 🙂

Po tej wycieczce Bajtel był już dosyć zmęczony, ale ja ciągle głodna spaceru 😀 Czerwonym szlakiem ruszyliśmy w kierunku Ojcowa i zamku. Przy hodowli pstrągów zatrzymaliśmy się w jednej z knajpek i zjedliśmy całkiem smaczny obiad 🙂 Bajtel odpoczął i mogliśmy udać się w dalszą wycieczkę (choć jej część przebył na ramionach Taty 🙂 ). Czerwony szlak jest bardzo przyjemny, bo zacieniony, choć widoki są gorsze, niż gdybyśmy szli niebieskim.

Udaliśmy się na Zamek. Opłata jest niewielka, ale i niewiele jest do zwiedzania. Choć widok jest naprawdę piękny 🙂 Możemy też dowiedzieć się trochę o historii zamku.

Potem czarnym szlakiem udaliśmy się z powrotem na parking. Tu trochę się trzeba było namęczyć, bo część szlaku wiedzie pod górę. Ale mimo to spacer jest bardzo przyjemny 🙂 Bajtel część trasy spędził na barana, ale potem wymyśliliśmy zabawę w liczenie żuczków i to bardzo go zajęło 🙂

Przeszliśmy sumarycznie około 7 km (plus jaskinie), ale rozłożyło się to na kilka godzin, bo i nieszczególnie się spieszyliśmy 🙂 Na pewno tu jeszcze wrócimy, bo i sporo do zwiedzania nam jeszcze zostało (musimy pokazać Bajtlowi Maczugę Herkulesa).

Kilka rad praktycznych

Witryna: http://www.ojcowskiparknarodowy.pl/

Wstęp do Parku Narodowego jest bezpłatny. Zapłacimy za wstęp do jaskini i na zamek.

Jaskinia Łokietka czynna jest codziennie od połowy kwietnia do połowy listopada. Od kwietnia do sierpnia w godzinach 9-18.30, we wrześniu od 9 do 17.30, w październiku do 16.30, a w listopadzie do 15.30. Wejścia co 30 minut. Bilet normalny to koszt 12 zł, ulgowy to 6 zł. Dzieci do lat 6 nie płacą. Zwiedzanie odbywa się z przewodnikiem. Jaskinia jest oświetlona.

Jaskinia Ciemna czynna jest codziennie od koncówki kwietnia do początku października. Od kwietnia do września w godzinach 10-17, w październiku do godziny 16. Wejścia o pełnych godzinach. Spod kasy trzeba podejść do jaskinii – około 15 minut. Bilet normalny to koszt 9 zł, ulgowy to 5 zł. Dzieci do lat 6 nie płacą. Zwiedzanie odbywa się z przewodnikiem przy świetle latarek i świeczek.

W obu jaskiniach panuje temperatura około 8 stopni (niezależnie od pory roku), może być mokro i ślisko. Zwiedzanie każdej z nich trwa około pół godziny.

Ruiny Zamku w Ojcowie czynne są codziennie od początku kwietnia do połowy listopada. W kwietniu i wrześniu od 9 do 16.45, od maja do sierpnia do 17.45, w październiku do godziny 15.45, a w listopadzie do 15. W niedzielę i święta godziny otwarcia wydłużają się o godzinę. Bilet normalny to koszt 4 zł, ulgowy to 2 zł. Dzieci do lat 6 nie płacą.

Jeśli jedziecie samochodem możecie zaparkować tam gdzie my, czyli tutaj. Za cały dzień zapłaciliśmy 8 zł. Na parkingu można kupić jakieś przekąski czy lody, jest też toaleta. Jest jeszcze parking pod zamkiem w Ojcowie (tutaj) – koszt zostawienia samochodu to 20 zł oraz parking Złota Góra – 12 zł za dobę.

W samym Ojcowie znajdziemy miejsce, aby zjeść. Jest tu hodowla pstrąga, można zjeść smaczną rybę, ale nie tylko – wybór jest spory. Są też lody. Bliżej zamku też zjemy obiad czy coś słodkiego.

Na szlakach są toalety, m.in. przy kasie do Jaskini Ciemnej. Koszt to 2 zł – toaleta jest automatyczna, potrzebujemy więc drobnych. Jest czysto.